Цошка Ольга Васильевна 7 мая 2015
Касапова Е.И, ынвэцэтоаре де лимбэ ли литературэ молдовеняскэ ын шкоала ку студиу рус, град дидактик супериор
Цошка О.В, ынвэцэтоаре де лимбэ ли литературэ молдовеняскэ ын шкоала ку студиу рус,категория I
                                  
Обьектул: Лимба ши литература молдовеняскэ
Тема: «Феричитэ е цара че аре таленте»
Тимпул нечесар:
Типул лекцией:  лекцие интегратэ ку  техноложий ной де активитате  интерактивэ ла дезволтаря ворбирий
Обьектив женерал:
  • Дезволтаря  деприндерилор де експримаре оралэ ши скрисэ
  • Фамилиаризаря ку арта плаюлуй натал. Дезволтаря артей ын републикэ
  • Дезволтаря, едукаря ,интересулуй фацэ де арта ши култура мелягулуй нат
  • Едукаря густулуй естетик ла елевь
Обьективе де реферинцэ:    Елевий вор путя:
  • Сэ конверсезе ла темеле пропусе;
  • сэ традукэ дин лимба русэ ши инверс;
  • сэ гэсяскэ синониме, антониме, сэ алкэтуяскэ енунцурь;
  • сэ репрезинте ун фишиер биографик, фолосинд калкулаторул.
 
Обьективе операционале:
                              Ла сфыршитул лекцией елевий вор фи капабиль сэ:
  • поатэ черчета текстеле пропусе;
  •  комуниче ын л. молд. ынтр-ун лимбаж корект;
  • Рэспундэ ла ынтребэрь;
  • формулезе  корект  ынтребэрь ши рэспунсурь;
  • ынсушяскэ о серие де кувинте ной;
  • ынкадрезе ын ворбире синониме, антониме.
 
 
 
Стратежий дидактиче:
             Методе ши прочедее:
анализэ                                                         конверсацие
селектаре                                                     повестире
демонстраре                                                дискуцие
експликацие                                                  дезбатерь          
ынвэцэтурэ ши дескоперире                   проблематизаре
                                                                          презентаре
 Материал дидактик:
 
 тексте                         експозиций                                        реферате
илустраций              фише - провербе                                презентэрь
фише                          дикционаре                                    презентаре -релатаре
 
Тема лекцией: «Феричитэ е цара каре аре таленте» Н.Дабижа
Мотоул лекцией:  «Арта ши култура спореште демнитатя» (М.Еминеску)
 Кувынтул ынвэцэторулуй.
  -Бунэ зиуа! Ашезаци-вэ!
Сынтем букурошь сэ  вэ ведем ын оспецие ын инчинта школий №14 ла о лекцие нетрадиционалэ,  лекцие – кужетаре,медитацие, черчетаре,лекцие- дискуцие
Пентру а актива ла ачастэ лекцие сынтець дивизаць ын 4 екипе. Фиекаре екипэ ын компоненца са   аре      ун     лидер
                                                                      черчетэтор
                                                                     консултант
                                                                      елаборатор
                                                                       рапортор
                                                                      лингвист
Лидерул екипей о сэ не експунэ пэреря, опиния  екипей, ынсэ дакэ опинииле сынт диферите ын дискуцие се ынкадрязэ мембрий екипей. Яр ной : еу ши Олга Вас. сынтем партенерий, модераторий ачестей лекций.
 
 
 
 
     Анунцаря обьективелор:
  • Ла ачастэ лекцие вом фолоси  куноштинцеле акумулате ла лекцииле де литературэ, музикэ, десен, лимбиле стрэине. Не вом аминти де материалул студият ла модулуриле:
  1.Култура ши арта молдовеняскэ.
  2. Култура плаюлуй.
  3.Талентеле попорулуй.
  • Вом селекта синониме, антониме, вом аскулта комуникэрь, релатэрь ши презентэрь деспре вяца ши активитатя оаменилор талентаць де пе мелягул ностру ши дин алте цэрь.
  • Пе база кувинтелор де репер вом фаче дезбатерь, конклузий, не вом експуне опинииле проприй.
  • Пе база куноштинцелор акумулате ши аузите екипа пикторилор ышь вор експуне опинниле сале прин десене.
  • Ла сфыршитул лекцией сингурь о сэ вэ апречияць лукрул ши активитатя ла лекцие ши куноштинцеле акумулате ле вом аплика унде?  Вець афла ла сфыршитул лекцией.
 
                                           Демерсул дидактик.
    Деч,  тема лекцией:
               «Феричитэ е цара, каре аре таленте»
 Мотоул:       «Арта ши култура спореште демнитатя»    
                                                            (М. Еминеску)
  Аргументаць:
  1. Куноскынд арта ешть май демн декыт алций.
  2. Кынд куношть май профунд арта ешть дезволтат мултилатерал.
  3. Арта ши култура дефинеште демнитатя омулуй.
 
    Вом фаче о кэлэторие ын ымпэрэция артей ку ажуторул блокурилор:
 
  1.Арта, култура ши ной
  2.Ын вяца аста сынт минунь(Ын ачест блок вом дискута деспре:
  Пиктура молдовеняскэ,русэ ши арта пластикэ а плаюлуй натал
  3.  Ын лумя музичий
  4.Арта театралэ 
 
 
                         Каптаря атенцией
Кувынтул ынвэцэторулуй:
«Арта жоакэ ун рол именс  атыта тимп, кыт еа не фаче сэ не гындим ла проблемеле ши лукруриле че се ынтымплэ ын журул ностру. Кыт екзистэ арта ын минтя ши суфлетул ностру  еа ну не ласэ индиференць. Арта адуче ын вяца фиекэруй дин ной армоние, фрумусеце, есте сурса естетикэ де едукацие а персоаней».
 
   Кум кредець арта инфлуенцязэ позитив сау негатив асупра омулуй?
Пэрериле елевилор
  1. Кред кэ тоате женуриле де артэ адикэ пиктура, архитектура, музика, арта театралэ трезеште диферите емоций, сентименте, гындурь ын суфлетул ши минтя омулуй.
  2. Еу кред кэ май дес орьче жен де артэ дезволтэ густул, фрумусеця суфлетяскэ.
  3. Прин артэ оамений креаторь експримэ лумя са  интериоарэ ши лумя ынконжурэтоаре.
  4. Дин пунктул меу де ведере арта инспирэ челе май буне фапте ши акциунь ши прин урмаре требуе мулт сэ куноаштем деспре артэ ши културэ.
 
                                        Блокул 1
                        «О кэлэторие ын цара пиктурий»
  Ынв.   Ынчепем кэлэтория ын ымпэрэция пиктурий
 
   Континуаць  гындул, експримынду-вэ пэреря»   
                      
  • « Ну се поате калкула де кыте орь ун  ом  креатор е май маре декыт алтул, пентру кэ…»
 
  Пэрериле елевилор
  1. Фиекаре ом де креацие… (е маре  ын фелул сэу)
  2. Омул креатор… (есте дезволтат ын фелул сэу)
  3. Омул креатор перманент… (ышь дезволтэ професионализмул)
  4. Омул креатор дэ довадэ де… (ун интелект деосебит, де калитэць умане деосебите).
 
 
 
                       Пиктура (апаре пе екран  читата)
 Ынв.«Пикторул есте нервул сензитив ал цэрий тале, ал касей тале, окюл, урекя ши инима ей; ел есте вочя епочий сале»( М. Горький)
   Аргументаць принтр-ун енунц:
  1. Фиекаре пиктор рефлектэ вяца цэрий, датиниле плаюлуй.
  2. Фиекаре пиктор аратэ ын лукрэриле сале фрумусеця суфлетяскэ а попорулуй.
  3.  Пикторул редэ ын лукрэриле сале епока ын каре а трэит, орь трэеште
Ынвэцэторул:
Екзистэ казурь кынд талентул се манифестэ дин фражедэ копилэрие. Астфел веститул пиктор рус Карл Брюлов а фост примит ла Академия дин Петербург ла вырста де 9 ань, В. Серов ла 3 ань фэчя скулптурь, яр ла 6 ань -  десена десене деспре натурэ. Рафаел а ынчепут сэ пиктезе ла вырста де 8 ань, Микеланджело – де ла 13 ань…                                                                       
Сынт ши нумероасе екземпле  кынд талентул унор оамень ремаркабиль с-а манифестат дестул де тырзиу…..
Аминтици-вэ де дескоперириле ноастре ла лекцииле пречеденте (апар портретеле)
  • Че путець спуне?
           
  1. Врубел  Михаил Александрович  -а ынчепут сэ десенезе ла 27 де ань
  2. Винсе́нт Ви́ллем Ван Гог  - ла 37 де ань ынчепе сэ пиктезе
  1. Пикторул  Константин  Васильев   - а ынчепут а пикта ла 23 де ань
 
  • Дар чине шь-а пэстрат путеря де креацие пынэ ла адынчь бэтрынеце?
  1. Илья Ефимович Репин  шь-а пэстрат путеря де креацие пынэ ла  86 де ань                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                
  1. Микела́нджело Буонарро́ти пынэ ла 89 де ань.
  2. Тициано  пиктязэ пынэ ла 100 де ань Уна дин челе май реушите пынзе але луй а фост  пиктатэ ла вырста де 94 де ань.
 
 
 
 Фишиерул биографик, презентаре - релатаре алкэтуитэ де елевь.
Георге Врабие с-а нэскут ла 21 мартие ын 1939 ла Бэлць. А абсолвит Академия де Арте Пластиче дин Санкт - Петербург. Есте мембру ал Униуний Артиштилор Пластичь дин Молдова. Активязэ ын домениул артелор графиче де шевалет ши де карте, ал артелор монументал  - декоративе,ал артей хералдиче. Лукрэриле   сале сынт пэстрате ын музееле де артэ дин орашеле Кишинэу, Санкт- Петербург, Москова, Смоленск, Прага. Есте лауреат ал Премиулуй  де  Стат, аутор ал Стемей де стат а Републичий Молдова.
  А семнат илустраций ла май мулт де 50 де кэрць, динтре каре «Аминтирь дин копилэрие», «Повестя луй Харап – Алб» (Ион Крянгэ);  «Лучафэрул» (М.Еминеску); «Клопотница» (Ион Друцэ), портретул луй Б.П.Хашдеу.
Игор Виеру  с-а нэскут ла 23 дечембрие 1923 ла Дондушень.   А абсолвит  Шкоала де пиктурэ дин Кишинэу.  Партичипэ ла експозиций дин 1953.  Е Мембрул Артиштилор Пластичь  дин Молдова. Ел  с-а  маркат ка пиктор, графичиан, илустратор де кэрць, сченографист.   Сынт бине куноскуте илустрацииле ла картя «Харап - Алб», «Кушма луй Гугуцэ», «Барбу Лэутару» .    (Сары)
                                    Аурел Давид
  Пе екран апаре линогравура Еминеску- арбореле.
Ынвэцэторул:
  • Чине е ауторул линогравурий ачестя?
  1. Ауторул есте Аурел Давид
  • Че путець спуне деспре Аурел Давид?
  1. Аурел Давид есте пиктор советик молдован. А абсолвит Институтул де арте пластиче «В.Суриков» де Стат дин Москова. А креат ын домениул таблоулуй тематик.
  • -Кум а апэрут ачастэ линогравурэ?
  1. Ынтр-о тоамнэ тырзие пикторул кутреера кодрий Молдовей. Вынтул вуя. Кэдяу ултимеле фрунзе де пе копачь. Ун копак сингуратик де ла маржиня пэдурий ышь ындоя кренжиле ын бэтая вынтулуй. Пикторул шь-а аминтит де поезииле марелуй М.Еминеску «Че те лежень?», «Кодруле,кодруцуле…» Ынторс акасэ,  а контурат помул пе о фоае де хыртие. Трептат короана а кэпэтат кипул луй Еминеску.
 
 Ынвэцэторул:
 Континуэм, май департе вом ворби деспре арта пластикэ русэ ши о релатаре а прегэтит…
 
Никас Сафронов (Пе екран   апаре портретул луй Никас  Сафронов.)         
                                                                                                                                          Никас  Сафронов с-а нэскут ын  1956 ын Димитроград  режиуня Ульяновск. Ын онораря мамей а конструит ун темплу.
  Ын аний 1973-1975 а ынвэцат ла колежиул дин Ростов. А лукрат ла театру ка пиктор, май тырзиу пазник, портар ,ынкэркэтор.
  Ын 1980 а авут лок прима експозицие персоналэ ын Вилнус.
  Ын 1983 Н.Сафронов с-а мутат ку траюл ла Москова ши ышь прелунжеште активитатя са  ын домениул артей пластиче. Лукрэриле луй сынт куноскуте департе де хотареле Русией.
 
Ынвэцэторул: авець пе  бэнчь  текстул:
 
                                 «Арта Нистренией»  
1.Нистрения де демулт се слэвеште ку традицииле популаре каре ымбогэцеск ши дау о фрумусеце вие ши декоративэ артей пластиче мелягулуй.
  2.Дезволтаря артей пластиче а анилор 20-30 а вякулуй  трекут  есте легатэ ку нумеле луй  Фойницкий А.Ф(1886- 1973).
3. Лукрэриле маеструлуй ау фост консакрате вьеций Тирасполулуй. О нуанцэ  деосебитэ ын лукрэриле пикторилор девине натура.
  ( таблоуриле пикторилор апар пе екран ку фамилииле ши денумириле лор)
  Антонюк
  Михаил Руденко
  Тюмин
  Радованов
  4. Аич  ведем орижиналитатя фрумусеций мелягулуй. Пикторий Нистренией сынт куноскуць департе де хотареле републичий.  5.Ей ау партичипат ла експозицииле дин Украина, Молдова, Турчия, Франца, Булгария.
 
Лукрул асупра текстулуй:
  • Традучець дин л.русэ пропоз 1,3,4
1.Приднестровье давно славится народными традициями, которые обогащают и дают живую  красоту живописи края .
2.Работы маэстра были посвящены  жизни Тирасполя
4.Здесь мы видим оригинальность  красоты края.
 
  • Метода  «Експлозия стеларэ»
 
 Формулаць ынтребэрь    фолосинд метода      «Експлозия стеларэ»
  • Фиекаре екипэ алкэтуеште  ынтребэрь
     1.Прин че… се слэвеште Нистрения?
    2.Куй …….ау фост консакрате лукрэриле ей?
    3.Че….. девине о нуанцэ деосебитэ ын лукрэриле луй Фойницкий ?
   4. Унде….. ау партичипат пикторий Нистренией ?
 
  • Рэспундець ла ынтребэрь речипроче
 
Илие Богдеско  График советик молдовян, пиктор ал попорулуй дин Униуня Советикэ.
Илие Трофимович Богдеско с-а нэскут ла 20 априлие 1923 ын орашул Ботошань, ын апропиеря орашулуй Рыбница РМН. Ын 1951 а терминат Институтул де арте, скулптурэ ши архитектурэ «И.Е.Репин» дин Ленинград. Дин 1953 а лукрат ын Молдова пиктор  принчипал ла едитура "Картя Молдовеняскэ». Ауторул  илустрациилор  оперелор"Сорочинская ярмарка" де Н.В.Гогол, "Циганий"де А.С.Пушкин, "Миорица" ш.а. Пентру линогравуриле "Патрия мя" луй И.Богдеско и с-а конферит титлул де пиктор ал попорулуй ал Униуний Советиче. Пентру илустрацииле оперей "Пунгуца ку дой бань" де И.Крянгэ и с-а дечернат Премия де Cтат а Молдовей.
 Илие Богдеско есте мембру ал Академией де Арте. Уна динтре лукрэриле луй  че се букурэ де о маре популаритате сынт илустрацииле ла опера "Кэлэтория луй Гуливер". Пентру ачастэ лукраре ын конкурсул "Арта кэрций" луй И.Богдеско и с-а конферит  «И. Фьодоров».Тимп де 5 ань И.Богдеско а креат 33 де илустрацией ла мулте опере дин литература класикэ универсалэ. И.Т. Богдеско а презентат ын графикэ песте 100 де кэрць ши  а девенит класика женулуй де пиктурэ ын илустраря кэрцилор.
 
Михаил Иванович Руденко   есте маестру ын арта пенелулуй. Ын арта пикторулуй предоминэ кулориле вий ши комбинаря    ачестор кулорь .
С-а нэскут  Михаил Иванович ын 1938 ын Тираспол. Интересул фацэ де пиктурэ а апэрут ынкэ де пе банка школарэ. Дупэ  абсолвиря школий  а абсолвит шкоала де арте дин Кишинэу « Илья Репин». Апой  факултатя де пиктурэ а институтулуй педагожик дин Москова. А фост унул дин ынтемеиторий школий де пиктурэ «А.Фойницкий». Лукрэриле луй Михаил Руденко ау о маре популаритате ши астэзь.
Екзерчициу.
Дескриець таблоул дупэ скема датэ(апаре скема пе екран.
                            Рубрика «Сэ  дескоперим»          
                        (  пе екран апар фотографииле пикторилор)
  • Деспре че персоналитэць аць афлат дин информацииле релатате? (Фойницкий,Богдеску,Салко, Сафронов..)
  • Де че нумеле ачестор пикторь фак парте дин категорииле нумелор куноскуте? (Фииндкэ лукрэриле лор  сынт куноскуте  департе де хотареле цэрий)
  • Че моменте дин биография лор в-ау импресионат?( М-а импресионат вырста пикторилор, талентул лор.)
  • Аць дори сэ мержець ла експозиция персоналэ а унуй пиктор? Де че? (
             (Аш дори  сэ мерг ла експозиция ачестор пикторь ка сэ куноск май профунд    фрумусеця артей пластиче)
                         Метода «Чоркинеле»  
Рэспундець ла ынтребаря :   
  • Де че ынсуширь аре невое ун ом креатор, фолосинд ынчепутул дат:
  1. Омул креатор требуе сэ   фие:
1 екипэ:     прин детерминативе (респонсабил, интелижент)
2 екипэ:     прин ымбинэрь де кувинте(ом фоарте хотэрыт)
3 екипэ:    прин пропозиций симпле (омул креатор поате фи талентат…)
                                                                                                                                   Ынвэцэторул:  «….Пиктура ши музика сынт женурь але артей фоарте рэспындите ши недеспэрците.Мулць пикторь ау зугрэвит ын опереле лор кипуриле оаменилор,талентаць, вестиць»
Ынв.    Експунеци-вэ пэреря воастрэ ши рэспундець ла ынтребаря:      
  • Музика аре легэтурэ ку пиктура?      фолосинд експресииле  
  1. Пэреря мя есте кэ…
  2. Еу сокот кэ…
  3. Еу кред кэ…
Опинииле елевилор:
  1. Еу сокот кэ музика ши пиктура  ый дескиде омулуй уша ын  о алтэ луме, луме фэрэ де кувинте, унде се ауд нумай сунете фермекэтоаре.
  2. Пэреря мя есте кэ музика ши пиктура не релаксязэ креерул.
  3. Еу кред кэмузика  ши пиктура не лиништеште суфлетул.
  4. Дупэ пэреря мя музика  ши пиктура есте ун мод де а трансмите ун месаж ,о комуникаре де бунэ воинцэ оаменилор.
  5. Еу сокот кэ ун  пиктор поате реда прин десен старя суфлетяскэ а унуй музикант, кынтэрец.
Кувынтул ынвэцэторулуй:                                                                                  
  • Ун скулптор ренумит скрия: «Привиць опереле пынэ че ле вець ведя. Чей май апропияць де Д-зеу ле-ау вэзут. Чея че вэ дэруеск есте букурия куратэ» (К.Брынкуш)
1.(апаре фото луй Барбу Лэутару суб музика  дойна  ла виоарэ)
2. Апой Поезия ын лимба молдовеняскэ ши русэ  де В.Романчук «Барбу Лэутару»……………………………………..(речитэ суб мелодия Дойней)
 
  •  Дин екзерчициул дат гэсиць синонимеле ши антонимеле кувинтелор
             синониме                                            антониме
                 плай                                                            департе
              хотар                                                          трекут
             секол                                                                          рар           
  • Екстражець субстантивеле ку артиколул хотэрыт.
  • Скимбаць вербеле де ла тимпул трекут перфектул компус ла презент.
  • Формаць жерунзиул вербелор дате:  фермека,а фост, кынта, авя.
 Фише .Авем ын фацэ портретул луй Барбу Лэутару пиктат де И.Виеру.
Виоара фермека сала, фермека суфлетеле оаменилор, фермека тот че ера ын жур. Барбу Лэутару а дус кынтекул плаюлуй департе де хотареле луй
Б.Лэутару а фост унул динтре чей май стрэлучиць репрезентанць ай културий музикале популаре молдовенешть дин прима жумэтате а секолулуй трекут. Кынта ла виоарэ , ла кобзэ, ла най, ремаркынду-се ка виорист. Авя ун талент рар, авя дарул импровизэрий, ун ауз ши о меморие ексчепционалэ.
 
Яр акум пуцин сэ не релаксэм ши сэ аскултэм музика миракулоасэ а виоарей
 Виоара..      (Яр акум о сурпризэ микэ)
                                     Блокул II
                    Ын лумя музичий
Ынвэцэторул.   Акум вом фаче ун попас «Ын лумя музичий» вом дискута деспре инфлуенца музичий асупра омулуй.
 
                          «Ын лумя музичий»
  ( рэсунэ музика « Дулчя ши тандра мя фярэ»де Е.Дога»
  Ынвэц. Ынтр-адевэр, унеорь аскулць музикэ фэрэ кувинте,  музикэ че вине дин адынкул суфлетулуй.  Ачастэ музикэ адеменитоаре не фасчинязэ, не емоционязэ, не ынфиоарэ. Аша е музика марилор композиторь  ши интерпрець принтре каре сынт ши Еужениу Дога, Симион Лунгул, виртуозул дирижор а оркестрей симфониче дин републикэ   Григоре Мосейко куноскуць департе де хотареле  плаюлуй.
 
Мотоул:    «Ам доуэ патрий: Уна-мь есте
                       Де грыу ши де албине,
                      Чялалтэ – музикэ фрумоасэ
                      Ши-н еа мэ симт ла фел де бине» (Г.Виеру)
   Ла аргментаря мотоулуй вом ревени пе паркурс.
Ынвэцэторул: Авець ын фацэ текстул «Ын лумя музичий»
Текстул не есте куноскут ши студият ла лекцииле пречеденте(ачест текст есте ын материалул дидактик)
 
                             Ын лумя музичий
Музика есте о артэ фермекэтоаре, миракулоасэ.  Музика есте ачя лимбэ универсалэ ку ажуторул кэрея оамений де диферите националитэць пот комуника. Да, еа ынтр-адевэр аре ун лимбаж уман, универсал. Ачест лимбаж не пермите сэ не експримэм челе май профунде сентименте.
Оамений де штиинцэ ау дескоперит кэ музика калмязэ, виндекэ, лиништеште.
   Еа контрибуе ла ымбунэтэциря суфлетулуй оменеск, не ынсоцеште ла дурере ши букурие, ын тимпул либер, ла локул де мункэ, друмеций лунжь
 
 
 
 
           Ынсэрчинэрь асупра текстулуй.
                                     1 екипэ.   
  • Алкэтуиць планул текстулуй
  1. Музика фермекэтоаре.
  2. Лимба музичий.
  3. Опинииле саванцилор деспре музикэ
  4. Инфлуенца музичий асупра омулуй.
 
                                    2 екипэ.            
  • Екстражець аджективеле, формаць граделе де компарацие.
                Алкэтуиць доуэ пропозиций ку  аджективеле дате.
                 (фермекэтоаре,миракулоасэ,профунде,лунжь..)
                                 3 ЕКИПЭ.
  • Рэспундець ын скрис  ла ынтребэриле дате:
 1. Че фел де артэ есте музика?
Музика есте о артэ миракулоасэ, фермекэтоаре.
 2. Че не пермите  лимбажул музичий?
 Лимбажул музичий не пермите сэ не експримэм сентиментеле.
3. Че ау  дескоперит саванций?
  Саванций ау дескоперит кэ музика калмязэ, виндекэ, лиништеште.
 
  •  Аргументаць
   Ынвэцэторул:       Прин че се лэмуреште путеря музичий асупра омулуй?
                        Опинииле елевилор:
  1. Музика ый дескиде омулуй уша ын алтэ, луме фэрэ кувинте, унде превалязэ сунетеле фермекэтоаре. Деачея требуе сэ юбим ачастэ артэ пентру а трэи ын армоние ку тот че не ынконжоарэ.
  2.  Музика аратэ фаца ши суфлетул омулуй. Ый де ажунс сэ аскултэм музика каре ый есте пе плак омулуй ка сэ ынцележем чине есте ел. Музика ый унеште пе оамень.
  3. Есте интересант кэ ачеяш  музикэ о перчепем, ынцележем,симцим диферит, фиекаре ын фелул сэу. Адевэрата музикэ вине дин суфлет. Еа констэ дин сентименте ши избукнирь емоционале.
Екземпле де музикэ адевэратэ че инфлуенцязэ асупра омулуй сынт опереле луй Моцарт, Бетховен, Чайковский.
 
 
                                       Презентаре де елевь:            
                      Сэ не аминтим де копий - минуне.
(апар пе екран) Деспре чине есте ворба?
 Ынвэц.  Рихард Штраус – ынчепе сэ студиезе пианул ла 4 ань, яр ла 6 ань - фаче примеле ынчеркэрь де композицие.
Прокофьев  - компуне ла 6 ань ун галоп индиан, яр ла 9 ань – опера «Уриашул».
Шопен  -есте ауторул а доуэ полонезе пе  каре ле-а скрис ла вырста де 8 ань.
Моцарт  -ла вырста де 8 ань авя компусе дежа 12 сонете ши кытева симфоний. Ын чей 35 де аньде вяцэ Моцарт компуне песте 600 де  лукрэрь.
         Ревеним ла бэштинаший ноштри
                                  Фишиер биографик:
                      Мария Чиботари примадона  - оперей
Мария Чиботари а фост о сопранэ лирико-драматикэ.  С-а нэскут ла Кишинэу ын 1910. Ын копилэрие а кынтат ын корул катедралей дин КИШИНЭУ. Кынтэряца М.Биешу а авут о воче инегабилэ(несравненный), а кынтат пе мулте счене а лумий. А кончертат ын орашеле Рома, Парис, Лондра,Берлин,Виена
Мария Чиботари а жукат ролурь емоционанте ын филмеле «Фата ын алб», «Инимь тарь», «Мадам Батерфляй», «Чио-Чио –Сан», «Дама де пикэ». Мария Чиботари ымпреунэ ку Рихард Штраус ау девенит мембри де оноаре ай сочиетэций МАЗАРТЕУМ. Нумеле ей а фост инкрустат ын албумул де мраморэ дин музеул Ла Скала дин Милано алэтурь де Карузо,Шаляпин ши алций.    
 
                    Мария Биешу – нуме челебру
Мария Биешу, нэскутэ ын 1945 ын сатул Волонтировка. Вочя ей е куноскутэ департе де хотареле цэрий. А абсолвит  Консерваторул де Стат                        «Г. Музическу» дин Кишинэу. Ын аний де студий е солистэ ын оркестра де музикэ «Флуераш». Дин 1961 есте солистэ ла Театрул  де Оперэ ши Балет дин Кишинэу. Ролуриле интерпретате де М. Биешу  - Тоска,Неда, Чио-Чио –Сан,Аида. Ла конкурсул интернационал дин Токио есте чя май бунэ интепретэ а ролулуй  Чио-Чио –Сан. Мария Биешу а кынтат пе сченеле орашелор Милано, Будапеста, Варшовия, Букурешть, Хелсинки,Нью- Йорк, Парис. Есте децинэторая мултор премий .  
                          Виктор Зеленский
Виктор Зеленскийесте  орижинар  дин Белорусия. Ын 1963 а ынчепут сэ лукрезе ла шкоала де музикэ дин Слобозия, девенинд май тырзиу шкоала музикалэ дин Тираспол. Лукрязэ професор ла дисчиплинеле – баян ши дирижаря оркестрей.
 Виктор Зеленский  е ынтемееторул ынвэцэмынтулуй де естрадэ ын Нистрения.
  Ын аний 70  Зеленский а организат  доуэ ансамблурь «Кадран солар» ши «Сперанца»  каре де ненумэрате орь  ау фост менционате  ла конкурсуриле унионале ши интернационале де музикэ  де естрадэ
 Дин инициатива луй Зеленский ла шкоала музикалэ а фост организатэ о оркестрэ дин 40 де баяништь, акордеоништь ши алць интерпрець ай  музичий .
 О деосебитэ пасиуне есте   ансамблул студенцеск «Биг – бэнд», кончертеле кэруя ау фост ын Тираспол, Бендер, Кишинэу.
   Пентру дезволтаря артей музикале В.Зеленский е декорат ку медалий ши ордене).
 
Кув. ынвэцэторулуй.                                                                                                                  Сэ фачем ун попас ын лумя музичий популаре ши сэ дискутэм деспре активитатя колективулуй де дансаторь ши музикэ.
         Ын фацэ авем текстул студият ла лекцииле пречеденте
                 (Се ауде о мелодие, дойнэ ла трубе)
               Пе екран апаре  ансамблул «Виорика» (Фото)
                       Ынв.      Лукрэм ку текстул че-л авець пе бэнчь             
                               «Виорика»
  Колективул професионал музикал де дансурь ал Нистренией есте куноскут ла ной ын републикэ ши песте хотаре дин 1945.
 Мелодииле ши кынтечеле популаре, интерпретате де музиканций ши солиштий оркестрей импресионязэ тоць спектаторий.
 Ачастэ музикэ есте интерпретатэ де адевэраць виртуозь че поседэ ун колорит национал. Ачештя сынт  интерпреций кынтечелор популаре, ариштий балетулуй: Елена Гореева, Александру Черни, Наталья Ягудина, Петру Бургилэ, кондукэторул  ши дирижорул ансамблулуй артистул популар Александру Галацан. Спектаторий дин Куба, Гречия Италия, Жермания ау аплаудат интерпретэрий кончертелор презентате де «Виорика».
Адмирынд  кончертеле «Виорикэй», симцим о сэрбэтоаре а суфлетулуй, а кынтекулуй, а портулуй популар.
 
  Ынв.Фиць атенць! Примиць пликуриле,  ындеплиниць сарчиниле ын база имажинилор.
 
 
  • Ындеплиниць «Картя де визитэ» а ансамблулуй «Виорика»
1.Дата фондэрий (1945)
                    2.Дирижорул (Александру Галацан)
                   3.Артиштий балетулуй (Е.Гореева, А. Черни, Н. Ягудина, П.Бургилэ)
                    4. Турнееле (Гречия, Куба, Италия)
                    5.Опинииле публикулуй (Публикул есте фасчинат де интерпретаря дансурилор ши кынтечелор колективулуй. Не плаче фоарте мулт ансамблул «Виорика»
 
 
 
  • 2. Дескриець  имажиниле,менционынд:
  1. Че жен де музикэ се интерпретязэ?(музикэ популарэ,де естрадэ, класикэ)
  2. Кум сынт ымбрэкаць дансаторий? (Ын хайне национале)
  3. Каре есте спечификул дансулуй лор? (Сынт дансурь веселее, виоае, музика поте фи линэ (ши рапидэ.
  • Експунеци-вэ пэрериле:
   Каре есте ролул музичий популаре ын вяца ноастрэ?
  1. Аскултынд музика популарэ, авем о диспозицие бунэ, веселэ.
Прин че се асямэнэ музика популарэ молдовеняскэ ши чя русэ?
  1. Музика популарэ молдовеняскэ кыт ши чя русэ рефлектэ нэзуинцеле попорулуй, портул популар национал.
Че женурь де музикэ преферэ женерация тынэрэ? Де че?
  1. Женерация тынэрэ преферэ музика рок,модернэ, май рар класикэ фииндкэ мажоритатя динтре ей ну ынцелег музика популарэ. Ачаста е пэреря ноастрэ.
                 Не аминтим де мотоул блокулуй.
Мотоул:    «Ам доуэ патрий: Уна-мь есте
                                Де грыу ши де албине,
                                Чялалтэ – музикэ фрумоасэ
                             Ши-н еа мэ симт ла фел де бине» (Г.Виеру)
  1. Че сентименте вэ трезеск ачесте версурь?
  1. Не трезеск драгостя адевэратэ фацэ де плай, патрие,баштинэ ши артэ.
  2. О музикэ фрумоасэ ынсоцеште омул орьунде ши орькынд.
  3. Куноскынд музика май профунд суфлетеште те симць май бине.
                               Блокул 3
                           « Арта театралэ»
Ынв.  «Адевэрата артэ дирижазэ ын мод нестэвилит атенция спектаторулуй спре фрумусеця  реалитэций»
«Ачелаш  кынтек не мурмурэ ши ноуэ ши алтора,
ачеляшь мелодий ле аскултэ ши уний ши алций,
ачеяш марь мештерь не луминяэ кипул….»
Ынвэцэторул:
Яр акум сэ попосим ынтр-о царэ феричитэ, царэ че е богатэ ын таленте.
Мотоул блокулуй : Ну-й бине сэ трэешть, фэрэ сэ комуничь ку артеле
  1. Аргументаць:
  1. Омул, куноскынд май профунд арта се сокоате дезволтат мултилатерал.
  2. омул каре ну-й куноскут ку арта е сэрак суфлетеште.
  3. Ну поць дуче о дискуцие интересантэ ку ун ом че ну куноаште арта.
          Ынвэцэторул.   Пе банкэ се гэсеште текстул
             «Феричитэ е цара че аре таленте»
  1. Нумай акторул поате фи реже орь де кыте орь вря. Режеле ну ынтотдяуна.
    Нумай акторул поате фи копил орь де кыте орь вря фэрэ а фи суспектат де нимень
  1. Нумай акторул поате фи май мулт декыт поате фи  ун ом.
  2. Нумай акторул поате фи пьесэ,  флоаре, фулжер, тэчере, луминэ (де сченэ), декор, кынтек, дурере.  Фэрэ а ынчета де а фи ел ынсушь.
Акторул е де челе май мулте орь поате фи  «Кувынт». Кувынт каре ну ынтотдяуна аре ла диспозицие счена де пе каре сэ фие ростит, микрофонул де ла каре сэ фие спус, рефлектоареле каре сэ-л луминезе, спектаторий каре сэ-л аплауде.
  1. Ши атунч инима ши кувынтул акторулуй сынт ши сченэ , ши микрофон ши луминэ, ши спектаторь.
  1. Традучець дин л.русэ пропозицииле нумеротате ку чифреле:   1,2,3,4
1.Только актер может стать императором сколько раз хочет. Император не всегда.
2. Только актер может быть больше чем  может быть человек.
                                                                                                                                       3.Только актер может быть пьесой,цветком, светом сцены молнией,молчанием, декорацией,песней,болью.
4.И тогда сердце являются и сценой,и микрофоном, и светом, и зрителем.
  1. Утилизынд   метода  « Експлозия стеларэ»
                           Рэспундець ла ынтребэрь:
  1. Кум кредець де че ун актор орь де кыте орь вря поате сэ фие реже, яр режеле ну ынтотдяуна поате фи реже? (фииндкэ поате интерпрета ролул режелуй де май мулте орь,  че нгу поате фаче режеле.)
  2. Ын че ролурь ар май путя фи акторул, ын афара челор енумерате?(врэжитор, бэтрын,соакрэ маре,копил)
  3. Де че акторул  де  май мулте орь поате фи  кувынт?( нумай ку ажуторул кувынтулуй акторул поате реда орьче старе суфлетяскэ а кипулуй)
  4. Кум ынцележець афирмация:  «Нумай акторул поате фи май мулт декыт поате фи ун ом» (Фииндкэ акторул поате жука май мулте ролурь ын спектаколеле сале.)
 (пе екран апар портретеле Чарли – Чаплин, Василий Лановой, Нона Мордюкова, Михай Волонтир, Константин Константинов, Еужения Тодорашку)
Пе екран ведець  ренумиций акторь ай артей театрале ши чинема. Кипуриле креате  не трезеск диферите емоций, сентименте ын суфлетеле ноастре.
  1. Че легэтурэ есте ынтре текст ши фотографииле че-л ынсоцеск?
Опинииле елевилор:
  1. Тоць сынт акторь ренумиць.
  2. Ей сынт  оамень талентаць, вестиць.
  1. Креязэ кипурь  неуйтате интерпретате де акторь. 
Ынвэцэторул …. Ведець оамень ку адевэрат талентаць; акторь рушь, нистрень доар кытева нуме ку че се мындреште цара. Даторитэ активитэций театрале а ачестор акторь  цара е богатэ ын таленте
Ынвэцэторул.
   Театрул е оглинда вьеций ын каре  тотдяуна е интересант сэ привешть фэрэ депенденца тимпулуй, яр акторий ын ачастэ артэ атрэгэтоаре, прин интерпретаря ролурилор рефлектэ тоате аспектеле ши реалитатя  че не ынконжоарэ.
               Сэ аскултэм о релатаре деспре
Театрул де драмэ ши комедие дин Тираспол.
                      ФИШИЕР БИОГРАФИК. (презентаре)
                       Фото театрулуй
 Идея ынтемеерий театрулуй национал ый апарцине луй Г.Асаки (1816)
  Ын 1931 ла Тираспол а фост ынфиинцат Театрул музикал –драматик украинян, апой ын 1969 тот аич а фост организат Театрул де драмэ ши комедие.
   Ын 1992 колективул театрулуй трече суб журисдикция републичий.
Ын 2001 театрулуй  де драмэ ши комедие и се дечернязэ нумеле маеструлуй  артей театрале «Н.С.Аронецкая».
Астэзь ын афиша театрулуй ведем 30 де спектаколе: 14 пентру копий ши адолесченць
Ын 2006 театрулуй де стат и с-а конферит титлу онорифик.
 
                 Светлана  Андреевна  Фомичева  
  С-а нэскут ла 24 май 1947 ын орашул Кишинэу. А абсолвитИнститутул  де Арте «Г.Музическу»
 Ын 1970 -1973 е актрицэ а Театрулуй де драмэ дин Тираспол,  ын аний 1976 -1992  а Театрулуй – студиоу «Молдова – филм».
  О маре популаритате й-а адус  ролул Радей дин филмул «О табэрэ  уркэ ын чер» де Емил Лотяну.
 Есте артистэ емеритэ а Русией, Молдовей.
 
                                    Олег Лачин
С-а нэскут ын 1947. А  абсолвит Институтул де Арте «Г.Музическу» (1969)
    Дупэ абсолвиря институлуй а активат  ла Театрул драматик рус дин Тираспол. Соция а фост  Светлана Тома.  Лукрэриле театрале «Орашул ла рэсэритул соарелуй» де А.Арбузов ш.а. сынт бине куноскуте де публик.
  А фост дечернат ку премия Асочиацией театрале.
 
            Кувынтул ынвэцэторулуй
  1. Вэ плаче театрул?  Де че?
 
               Пэрериле елевилор.
  1. Ымь плаче театрул фииндкэ есте о шкоалэ унде ын тимп скурт поць ведя соарта мултор оамень.
  2. Ымь плаче театрул фииндкэ финдкэ ел есте о оглиндэ унде се  рефлектэ тоате латуриле оменешть позитиве ши негативе.
  3. ымь плаче театрул фииндкэ есте ун анумит лок унде поць симци, куноаште ынцележе суфлетеле оменешть.
  4. - Ымь плаче театрул фииндкэ поць симци атмосфера спектаколулуй ши сэ везь ку окий проприй жокул спектаторилор.
  1. Портретул унуй ом талент
   Кувынтул ынв. Пентру а девени ун ом адевэрат талентат ку литерэ маре е невое де а депуне о мункэ енормэ.
 
  1. Дескриець   портретул унуй ом талентат, фолосинд информацииле пропусе, адэугынд ымбинэрь де кувинте ши енунцурь.
 
  1. Екзерчициул пе фой
 
                                                Скема
   Ерудит                             мэринимос                        респонсабил
  Девотат                           блынд                                 модест
  Чинстит                           блажин                               интелижент
 Сентиментал                 фермекэтор                    адмирабил
  Дештепт                         нобил                                  мобил                                                    
  Хотэрыт                          синчер                                калм
 Енержик                          оптимист                             грижулиу
  Бун                                   онест                                  атент       
  мунчитор                         артистик                          емоционал
  хотэрыт                             фрумос                            сенсибил          
  сочиабил                          флексибил
дезволтат      мултиратерал                               профессионал                           
  Кувынтул ынвэцэторулуй:   Десигур, омул ка сэ-шь дезволте талентул требуе сэ депунэ мулт  ефорт
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  1. Метода «Вража кувинтелор»
  1. Континуаць провербеле пропусе:
 (фише ла фиекаре групэ) 
1.Омул харник е о комоарэ
Трудолюбивый человек – сокровище.
2. Омул сфинцеште локул
Человек красит место
3.Мунка ый адуче омулуй норок
Труд приносит человеку счастье
5.Омул есте мэсура тутурор лукрурилор
Человек – это мера всех дел
6.Омул харник скоате пыня ши дин пятрэ сакэ
Трудолюбивый человек добывает хлеб и из камня
7.Месерия е брэцарэ де аур
Ремесло – золотой браслет
8.Омул ку мештешугул трэеште дин белшуг
 Человек с ремеслом живет в достатке
9.Мунка норок адуче.
Труд приносит  счастье
 
10. Омул трудитор е ка ун пом родитор.
Трудолюбивый человек – что плодоносное дерево
 
  1.  Метода «Вража кувинтелор»
  1. Континуаць провербеле:
 
1)Оала ну се ымпле… ку ворбэ
Горшок словами не наполнишь
2)Окий сперие… мыниле букурэ
Глаза пугают – руки делают
3)Пе луп пичоареле… ыл хрэнеск
Волка ночи кормят
4)Жокул… ну фаче кожокул
На танцах шубу не сошьешь
5)Чине се скоалэ май диминяцэ… май департе ажунже
Кто рано встает, тому бог дает
6)Чине лукрязэ ши таче… мултэ трябэ фаче
Кто работает и молчит – делает много работы
7)Чине ну мунчеште… трынтор се нумеште
Кто не работает лодырем называют
8)Чине ну лукрязэ вара… н-аре че мынка ярна
Кто не работает летом, тому нечего кушать зимой
9)Мунка… норок адуче
Труд – счастье приносит
10)Омул мунчитор… е ка ун пом родитор
Трудолюбивый человек – плодоносное дерево
 
 
 
 
 
 
  1. Метода « Вража кувинтелор»
  1. Континуаць провербеле:
 
  1. Мунка бунэ… мулт адунэ
  2. Кынд се кулкэ грыул… се скоалэ стэпынул
Когда ложится пшеница – встает хозяин
  1. Лукрул аре рэдэчинь амаре… дар фрукте дулчь
Горька работа, да хлеб сладок
  1. Лукрул бине ынчепут… е пе жумэтате фэкут
Хорошее начало пол дела откачало
  1. Лукрул бун… ну се фаче юте
Хорошая работа не скоро делается
  1. Чине ну лукрязэ… ну мэнынкэ
Кто не работает, тот не ест
  1. Чине май адынк арэ… май мулт карэ
Глубже пахать – больше собрать
  1. Ну лэса лукрул де азь пе мыне… кэ аша рэмыне
  2. Ну шедя кэ-ць… шеде норокул
Дома сидеть – ничего не видеть
  1. Омул мунчитор… е ка ун пом родитор
Трудолюбивый человек – плодоносное дерево
 
 
 
 
 
 
 
 
  1. Метода «Тезаурул ынцелепчуний»
  1. Ынв.   Кометанць провербул.
  1. Фолосинд метода  «Тезаурул ынцелепчуний»  фачем ун коментариу  провербулуй:                                                                                «Омул мунчитор е ка ун пом родитор»
  1. Еу сынт де акорд ку ачест проверб,  прекум кэ вяца ноастрэ констэ дин акциунь.
  2. Мунка – креация омулуй, каре адуче роаде.
  3.  Омул трудитор тинде спре о дезволтаре мултиратералэ ка сэ айбэ локул сэу ын вяцэ.
  4. Ачест проверб е о компарацие, прекум ши помул че дэ роаде ын фиекаре ан, аша ши мунка  депусэ пе паркурсул веций дэ ун оарекаре резултат.
  5. Тотдяуна требуе сэ аштептэм ши сэ авем рэбдаре, сэ депунем о мункэ колосалэ пентру а обцине ун резултат бун.
  6. Ымь плаче ачест проверб, пентру кэ не ынвацэ сэ фим харничь,рэбдэторь,респонсабиль ши хотэрыць,пентру кэ нумай акциуниле ноастре, карактерул ностру фаче ка ной сэ трэим ын белшуг. 
  7. Еу сокот кэ ынцелепчуня ачестуй проверб констэ ын ачея кэ дакэ вом депуне мултэ мункэ, вом реализа скопул пус ын вяцэ
         (сарчинь пентру ынвэцэторий инвитаць)
 Медитаць ши аргументаць: « Арта  е базатэ  пе инструире ши едукацие, техноложииле  - пе штиинцэ»( Педагогул В.И. Бесполка)
                     
                               Тест
 1.Арта ши култура спореште….
а) лукрул     б) демнитатя    в)вяца
2.  Феричитэ е цара кынд…..
   а) аре мулць бань   б) аре таленте    в) лукрязэ тоць
3. Омул креатор есте….
 а) талентат    б) урыт суфлетеште      в) бун ла инимэ
4. Пикторул Нистренией есте….
 а) Никас Сафронов   б) Врубел  в) Илие Богдеско
5. Аурел Давид есте…
  а) кынтэрец   б) ауторул линогравурей  в) актор
6. Кынтэряца молдовянэ есте…
 а) Мария Биешу  б) Клара Лучко  в) Ион Суручану
7. Театрул де драмэ ши комедие дин Тираспол а фост фондат ын:
    а) 1945   б) 1969  в) 1981
8.  Акторул поате фи:
   а) реже   б) пьесэ   в)  кувынт
9. Ансамблул «Виорика» а фост организат ын
  а) 1963      б)1945   в)1954
10. Арта есте
  а)комоара попорулуй    б)тезаурул ынцелепчуний в) сэрэчие
11. Нумиць акторий:
    а) Чарли Чаплин  б)Пол Макартни   в) Еужениу Дога
12. Дин арта Нистренией фак парте:
   а) оркестра симфоникэ
    б) театрул де оперэ ши балет
    в) ансамблул «Виорика»
 
 
 
 
 
 
 
 Кув. ынвэцэторулуй:   Ун филозоф антик класифика професииле ын фелул урмэтор:
  • пе локул ынтый ситуа преотул;
  • пе локул дой оштянул;
  • пе локул трей ынвэцэторул;
  • пе ултимул лок  поетул, оамений де артэ,  оамений де креацие.
 Дар зичя филозофул кэ сынт времурь кынд липсеште преотул, оштянул, ынвэцэторул ши атунч  оамений де артэ, талентаць требуе сэ-й ынлокуяскэ пе тоць.
 
             Метода « Помул солуционэрилор»
 
  • Ынв.    Атунч ажунжем ла  че конклузий
                     (Рэспундець принтр-ун енунц)
  1. Вяца фэрэ оамень де артэ ну поате екзиста.
  2. Оамений де артэ ымбогэцеск цара.
  3. Цара е феричитэ кынд аре адевэрате таленте.
 
 
               Конклузииле лекцией:
 
                        Метода «Кубулуй»
 
 
Фолосинд метода «Кубулуй»   ши вой анализынд лекция де астэзь рэспундець:
  • Ку че се асочиязэ лекция де астэзь?
  1. -  Лекция де астэзь се асочиазэ ку о кэлэторие  ын ымпэрэция артей
  • Ку че путем компара ачастэ лекцие?
  1. Ной путем компара лекция де астэзь ку о екскурсие ын лумя миракулоасэ а фрумосулуй.
  • Дескриець лекция прин ымбинэрь де кувинте
  1. А фост о лекцие интересантэ, о лекцие-екскурсие, лекцие де ной куноштинце……
 Ынв.
 Яр акум екипа тинерилор таленте ышь ва експуне опиния са ла ачастэ лекцие.
 
 
Ынвэцэторул:
Ной  вом аплика куноштинцеле акумулате ын лукрул пентру акасэ унде вець дескрие деспре женул артей преферате ши ачесте компунерь вор фи публикате ын газета де перете «Калейдоскопул школар»
 Ынв. Акум ревеним ла мотоул лекцией:
  «Арта ши култура спореште демнитатя омулуй» (М.Еминеску)
Фачем о женерализаре.
 
  • Аргументаць мотоул принтр-о пропозицие
  1. -Дакэ куношть арта ши култура ешть демн де а те нуми ом.
  2. Нумай ун ом тинде спре куноштинце адынчь ын орьче домениу.
  3. Куноскынд май профунд тоате женуриле артей ешть ун ом дезволтат мултилатерал.
                    Ла сфыршитул блокурилор.
             (Апаре пе екран ун брад фрумос фэрэ жукэрий.)
Ынв. Брадул есте симболул сэрбэторилор де ярнэ, вешмынтул луй верде не дэ довадэ де о вяцэ  вешникэ, ка ши омул талентат, мунчитор,  ын орьче домениу ышь ынвешничеште нумеле
Ывэцэторул: В-а плэкут лекция?
 Яр акум вэ пропун  ка фиекаре екипэ сэ-шь апречиезе  активиатя са ла ачастэ лекцие. Ын фацэ авець ун брад фрумос, симболул сэрбэторилор де ярнэ, ынфрумусецаць ачест брад ку фулжь,че ый авець пе бэнчь
«5» –фулжь албь
«4»- фулжь албаштри
«3» –фулжь роший
Стимаць оаспець мулцумим пентру партичипаре ын кадрул ачестей лекций
.